Zoeken op het internet

Google

donderdag 25 april 2013

Memorial Jan Van Leeuwen-tornooi : verslag door Sven

Hieronder het eerste verslag van het Memorial Jan Van Leeuwen-tornooi dat telkens doorgaat op dinsdagavond in de Abrahamstraat in Gent (nog tot 21/05). De eerste ronde met wit vrij gemakkelijk gewonnen van Caers Gert (NC). Na de Italiaans opening stond ik beter. Op zet 13 maakte mijn tegenstander een fout waardoor zijn koningsstelling verzwakt werd. Naar het einde toe een stuk gewonnen en kort daarna de partij. Ronde 2 met zwart tegen Ghysels Chris (2120). Dit was een partij waarbij ik lang moest verdedigen. In de opening stond ik goed ontwikkeld, maar wit had meer ruimte. Toen ik een dubbelpion kreeg op de f-lijn, stond ik slechter. Uiteindelijk buitte mijn tegenstander die zwakte uit. In ronde 3 werd mijn vermoeden bevestigd en mocht ik tegen Dhooge Achiel (1578) spelen. In de Scandinavische opening stond ik met wit iets beter. Later won ik op een tactische manier nog enkele pionnen. In het eindspel waren de Wetterse vrijpionnen te sterk. Ronde 4 met zwart tegen Van Melkebeke Willem (2044). Ik speelde mijn "gekende" Siciliaanse Nimzowitsch. Tussen aanhalingstekens want op zet 6 kon ik overgaan naar een agressiever systeem dat ik al meer dan een jaar eens voor echt wilde spelen. In deze partij was de opening zeer ingewikkeld voor ons alle twee. Wit behield het initiatief en zwart kon enkel rokeren mits pionoffer. Ik koos voor de verdediging en dat kostte uiteindelijk een pion zonder compensatie. Het pionneneindspel was dan ook verloren. In ronde 5 speelde ik alweer tegen een NC (Ruyssinck Joeri). Hoewel deze speler zich voorbereid had, kende ik deze opening (Italiaans met Pg5) verder dan hem. Daardoor kwam ik zelfs meer dan een half uur voor in tijd. Mijn tegenstander had wel compensatie voor 2 pionnen, maar op zet 25 maakte hij een "logische" fout, waardoor ik de kwaliteit offerde voor nog een extra pion. Hij probeerde nog remise te forceren maar dat liet ik natuurlijk niet toe. Zoals gezegd doet ook Achiel mee in dit tornooi. Voor de resultaten en de paringen verwijs ik naar de website van de Jean Jaurès

Geen opmerkingen: