Zoeken op het internet

Google

vrijdag 19 augustus 2016

Sven deed ervaring op in Brugse Meesters



Hieronder mijn verslag van de Brugse meesters.

Met 101 deelnemers waarvan 8 spelers met een titel en een aantal goede jeugdspelers kan men spreken van een sterk vijfdaags tornooi.
Van Wetteren was ik de enige deelnemer. Voor het tornooi had ik me zeer goed voorbereid (op openingen en dagelijkse tactische oefeningen). Toch behaalde ik tegen sommige spelers geen goed resultaat door een combinatie van pech en vermoeidheid, maar het was wel een eer om tegen een grootmeester te mogen spelen.

In ronde 1 won ik al na een half uur van Roose Casimir (1289). In de drakenvariant kreeg ik een gevaarlijke aanval die de 10-jarige jeugdspeler niet heeft kunnen tegenhouden.
In ronde 2 mocht ik op het tweede bord tegen de GM Epishin Vladimir (2557) spelen. Het was een partij waarbij ik tot in een gelijk lopereindspel geraakte met 2 pionnen minder. Volgens Stockfish had ik in een bepaalde variant in het middenspel een kwaliteitsoffer kunnen doen met genoeg compensatie waardoor ik ongeveer een gelijke stelling op het bord kreeg. Jammer genoeg had ik die niet gezien!
De volgende dag speelde ik tegen Grgicevic Luka (1670). De hele partij stond ik beter tot gewonnen, behalve op het einde, waar ik de partij in tijdsnood wegblunderde door een tactische fout. Hierdoor kreeg ik in ronde 4 tot en met 6 alweer lager geklasseerde spelers tegen (Demeuter Robert: 1650, Vanhee Lars: 1594 en Deschepper Simon: 1723). Deze partijen heb ik alle drie op een leuke manier gewonnen (door een combinatie of door een techniek in het eindspel).
In ronde 7 verloor ik met wit van Peeters Tim (2014). In de versnelde draak speelde ik lange rokade en probeerde ik een koningsaanval. Dat was wel gevaarlijk maar in een bepaalde variant stond ik beter en in een andere variant had ik gelijk spel. Ik koos jammer genoeg een verkeerde voortzetting met een verliespartij als gevolg.
In ronde 8 speelde ik tegen een degelijke jeugdspeler van Brasschaat (Carpentier Julian: 1712). Hij ontweek de theorie van de Alapin van het Siciliaans en ging over naar een stelling die volgens de computer wel gelijkspel was maar die voor een mens bijna niet te houden was. Ik verloor deze partij uiteindelijk op tactiek.
De laatste ronde deed ik nog mee voor het plezier. Ik speelde mijn gekende Göringgambiet tegen Cuvelier Annelies (1756) maar blijkbaar had zij zich zeer goed voorbereid door een onlinepartij van mij. 17 zetten van haar voorbereiding kwamen op het bord en dan nog wel de betonvariant die we in de lessen van Roland Huylebroeck geleerd hebben! Het resultaat was dan ook remise.

Met 4,5 op 9 waarvan 1 remise en 2 verliespartijen van lager geklasseerde spelers zak ik heel wat elopunten. Ik heb geleerd dat men niet te veel ambitie mag hebben maar dat men vooral ook plezier aan het schaken moet beleven!!
 Sven

Geen opmerkingen: